Introducere :


Universitatea "Dunarea de Jos" din Galati, ca institutie importanta în învatamântul superior de stat – are o bogata experienta si o traditie recunoscuta în pregatirea si educarea tinerilor specialisti, atât în domeniul tehnic, cât si în domeniul umanist. Din aceste puncte de vedere, comunitatea universitara din Galati, în special Senatul Universitatii din Galati, considera ca ierarhia institutiilor de învatamânt superior de stat, locul Universitatii "Dunarea de Jos" se afla în grupul celor 7 (sapte) centre universitare mari recunoscute pâna la evenimentele din decembrie 1989.


Alaturi de celelalte institutii de învatamânt superior din România, Universitaea "Dunarea de Jos" – prin activitatea instructiv educativa desfasurata, atât de personalul didactic (de la profesor la preparator), cât si de personalul didactic ajutator sau tehnic - administrativ, contribuie la pregatirea temeinica de specialitate a studentilor sai si, implicit, la formarea unui profil moral sanatos fiecarui absolvent (viitor specialist).


Universitatea din Galati asigura pentru fiecare membru al comunitatii universitare posibilitatea de a se afirma profesional prin activitati didactice si prin cercetare stiintifica, în conditiile respectarii drepturilor omului si a legilor statului Român.


Universitatea se angajeaza sa respecte demnitatea fiecaruia dintre membrii sai si sa promoveze integritatea academica. La rândul lor membrii comunitatii academice se angajeaza sa contribuie, prin activitatea lor, la dezvoltarea democratiei si prosperitatii în societatea româneasca. Comunitatea academica a Universitatii "Dunarea de Jos"  promoveaza, militeaza si respecta, în mod deosebit, urmatoarele valori si / sau principii: profesionalismul, onestitatea si corectitudinea intelectuala, dreptatea si echitatea, transparenta, responsabilitatea, libertatea academica, autonomia personala, meritul, respectul si toleranta, bunavointa si grija.


Nota: Detalii si explicatii privind valorile si/sau principiile mentionate sunt date în ANEXA Codului Etic.


Prima conditie necesara, dar nu si suficienta, pentru respectarea principiilor si / sau valorilor mentionate anterior este aplicarea corecta a Legii Învatamântului si a prevederilor din Statutul Personalului Didactic.



Necesitatea elaborarii Codului Etic


Din experienta acumulata, în ani sau decenii, referitoare la activitatile instructiv educative din universitati, s-a constatat ca pot exista abateri de la normele de conduita morala, comportare civica sau de etica profesionala – abateri pentru care nu sunt prevazute sanctiuni în Legea Învatamântului sau Statutul Personalului Didactic. De asemenea, abateri de la normele de etica pot fi savârsite de catre studenti sau de personalul nedidactic al universitatii, abateri pentru care Legea Învatamântului nu prevede sanctiuni. In ambele situatii (luate ca exemple) este lezata comunitatea universitara prin nerespectarea principiilor si valorilor pentru care Universitatea militeaza si pe care le promoveaza.

Tinând seama de cele mentionate mai sus, rezulta necesitatea elaborarii unui ansamblu de norme privind conduita morala în viata sociala si etica profesionala universitara – sub forma unui Cod Etic (C.E.)


Codul Etic conform [3] este definit astfel: "Ansamblul de norme si principii morale, de conduita, care includ obligatiile etice ale profesiunii, cât si rolul lor în viata sociala".

Intrucât notiunea de ETICA include principiile de morala, dar se regaseste si în notiunea de deontologie, în ANEXA Codului Etic se prezinta definitiile celor trei notiuni, conform [3].

Respectarea normelor prevazute în Codul Etic de catre membrii Universitatii "Dunarea de Jos" reprezinta Conditia Suficienta pentru realizarea principiilor morale si a valorilor stiintifice universitare.



Rolul Codului Etic (C.E.)


Codul Etic al Universitatii "Dunarea de Jos" îsi propune sa reprezinte, în primul rând, un ghid de comportare umana si conduita morala pentru fiecare membru al Comunitatii Academice, atât în interiorul universitatii, cât si în afara acesteia.


In al doilea rând C.E. reprezinta un "instrument" de analiza si estimare a modului în care membrii Comunitatii Academice, personalul nedidactic si studentii respecta normele de etica universitara.


Pentru evitarea unor ambiguitati sau confuzii referitoare la normele de etica universitara,  aceste norme vor fi prezentate în C.E. succesiv si separat pentru: personalul didactic, studenti, personal nedidactic.



I. Norme de etica privind relatiile dintre cadrele didactice


a)- Sa promoveze respectul reciproc manifestat inclusiv prin modul de adresare, recomandata fiind utilizarea persoanei a II-a plural – forma de politete: Dumneavoastra.


b)- Sa fie apreciate corect si loial rezultatele de succes obtinute prin eforturi proprii de catre colegul sau colegii din catedra, colectiv de cercetare sau din facultate, stimulând astfel spiritul unei competitii loiale pe linie profesionala.


c)- Sa existe disponibilitatea de a oferi sprijin profesional (pe linie didactica sau stiintifica) atunci când un cadru didactic este solicitat de catre alt coleg sa contribuie la atingerea unui obiectiv, sau la rezolvarea unor probleme de care depinde prestigiul profesional stiintific al catedrei, sau departamentului în care activeaza cei în cauza.


d)- Sa militeze pentru obiectivitatea stiintifica si sa nu cedeze în privinta respectarii standardelor stiintifice si etice universitare.


e)- Nu este permisa manipularea, îndoctrinarea si educarea dogmatica în spatiul universitar laic (cu exceptia Facultatii de Teologie), încalcând prin aceasta dreptul cadrelor didactice sau cercetatorilor la obiectivitate si la formarea stiintifica în domeniile de studii.


f)- Nu este permisa denaturarea continutului stiintific al cursurilor (predate studentilor) sau "fabricarea" rezultatelor cercetarii în scopul inducerii în eroare a comisiilor de evaluare, cât si din obedienta fata de grupari politice, religioase, economice etc.


g)- Sa manifeste intransigenta demascând orice tentativa de coruptie, daca aceasta exista si poate fi dovedita în rândul cadrelor didactice.


h)- Sa militeze împotriva oricarei forme de plagiat în activitatea de cercetare stiintifica sau în activitatea de elaborare a tratatelor si manualelor universitare.


i)- Sa militeze împotriva discriminarii din mediul academic, care conduce la limitarea drepturilor unui cadru didactic datorita vârstei, sexului, disabilitatii, nationalitatii, etniei, religiei, categoriei sociale, starii materiale, orientarii sexuale sau mediului de provenienta.


j)- In mediul academic nu este permisa hartuirea în forme precum: misoginismul, sexismul, rasismul, sovinismul, xenofobia si hartuirea datorita convingerilor religioase sau politice.


k)- In spiritul responsabilitatii profesionale, cadrele didactice au obligatia morala de a critica public pe cei vinovati de încalcarea standardelor stiintifice, pedagogice sau etice, daca exista probele doveditoare în acest sens.


l)- Sa promoveze si sa traduca în fapte principiile si valorile mentionate în Codul Etic, atât prin activitatile instructiv-educative, cât si prin activitatea de cercetare stiintifica.



II. Norme de etica privind relatiile dintre studentii universitatii


a)- Sa se promoveze spiritul de colegialitate si respectul reciproc între toti studentii universitatii, indiferent de apartenenta la o anumita facultate, sau anul de studiu, în scopul unei bune convetuiri.


b)- Se considera obligatie morala rezolvarea pe cale amiabila a conflictelor sau disputelor ce pot apare în relatiile dintre studenti, evitându-se un limbaj sau ton necorespunzator statutului studentesc.


c)- Este imorala si prin urmare sanctionabila orice forma de frauda intelectuala: preluarea lucrarilor, proiectelor sau temelor de casa efectuate de alti colegi si raportarea acestora ca rezultate proprii, substituirea lucrarilor sau a identitatii acestora, plagiatul (copiatul) total sau partial la examene sau verificari.


d)- Se considera obligatie morala promovarea spiritului de competitie loiala, în toate activitatile specifice mediului studentesc, cum ar fi: învatamântul, cercetarea stiintifica studenteasca, activitatile culturale, sportive, turismul etc.



III. Norme de etica privind relatiile dintre cadrele didactice si studenti

           

Din experienta acumulata în ultimii 15 ani (de la evenimentele din decembrie 1989, pâna în prezent) privind interesul studentilor pentru procesul de învatamânt s-a observat o descrestere a spiritului de competitie în pregatirea profesionala, desi personalul didactic si-a modernizat metodele de predare, iar bibliografia (cursuri tiparite, îndrumare si culegerile de probleme) necesara studiului individual acopera necesitatile.


Una din cauzele diminuarii "apetitului" pentru studiul temeinic si competitie o reprezinta lipsa unui loc de munca garantat (cel putin pentru o perioada minima de 2 ani – echivalenta stagiaturii) prin repartitie pe baza mediei de absolvire a facultatii – la o întreprindere sau institutie de profil. Tinând seama de aceste schimbari din gândirea si atitudinea studentilor, fata de procesul instructiv-educativ, pentru atingerea standardelor de pregatire a absolventilor – cerute de Uniunea Europeana relatiile dintre personalul didactic si studenti trebuie sa corespunda urmatoarelor norme de etica:


a)- Cadrul didactic trebuie sa utilizeze cele mai adecvate metode de predare a cursului, seminariilor si / sau lucrarilor de laborator, astfel încât interesul studentilor pentru disciplina respectiva sa creasca.


b)- Relatiile dintre personalul didactic si studenti, în ceea ce priveste procesul instructiv-educativ sa fie transparente, chiar de la primele ore de predare, laborator, seminar sau proiect. Prin transparenta se întelege ca studentii vor cunoaste de la începutul activitatii care sunt cerintele privind nivelul de pregatire la examene sau verificari si care este ponderea notei de la activitatile practice în media finala la disciplina respectiva.


c)- Pentru atingerea standardelor de pregatire cerute de U.E., în scopul compatibilizarii învatamântului superior din România cu cel european si în final, echivalarea diplomelor de studii, cadrele didactice trebuie sa explice si sa convinga studentii ca este necesar sa se treaca (sa se gliseze) prin reforma de la învatamântul informativ – la un învatamânt superior formativ, în care ponderea aplicatiilor si studiul individual formativ va creste considerabil, iar numarul orelor de predare (curs) va scadea.


d)- Desfasurarea examenelor, verificarilor si sustinerea proiectelor sau temelor de casa sa aiba loc într-o atmosfera academica lipsita de tensiune, prin asigurarea conditiilor unei evaluari corecte si obiective.


e)- Este interzis si se sanctioneaza plagiatul (copiatul) de orice fel la examene, verificari, teme de casa sau proiecte, cât si în cazul examenelor de absolvire sau a proiectului de diploma.


f)- In relatiile dintre personalul didactic si studenti nu este admisa hartuirea (si nici motivatia acesteia) în diverse forme, precum: misoginismul, rasismul, sovinismul, xenofobia, hartuirea cauzata de convingerile religioase sau politice, sau hartuirea sexuala.


g)- Este interzisa si se pedepseste tentativa de mituire sub diverse forme a cadrului didactic de catre student, în scopul promovarii unor examene, verificari etc. De asemenea, este considerata imorala si se pedepseste traficarea examenelor de orice fel, în schimbul unor sume de bani, bunuri materiale, servicii sau alte avantaje primite de cadrul didactic.


h)- In relatiile dintre personalul didactic si studenti trebuie sa se respecte principiul nediscriminarii si egalitatii de sanse. Astfel, este interzisa discriminarea studentilor datorita sexului, disabilitatii, etniei, nationalitatii, religiei, categoriei sociale, starii sociale sau a mediului de provenienta.


i)- Personalul didactic are obligatia sa respecte confidentialitatea în problemele care tin de viata privata a studentilor (statusul marital, disabilitatile ascunse, domiciliu, apartenenta politica sau religioasa etc) si sa nu dea informatii decât la cererea decanatului sau rectoratului. Încalcarea confidentialitatii se sanctioneaza.


                                                           

IV. Norme de etica privind relatiile dintre salariatii (angajatii) universitatii care reprezinta personalul didactic auxiliar si nedidactic


a)- In rândurile acestor categorii de personal trebuie sa existe o atmosfera colegiala, caracterizata prin respect reciproc si "tratament" egal indiferent de nivelul studiilor sau experientei, vârsta, etnie, sex, orientare religioasa, apartenenta politica etc.


b)- In cadrul activitatilor desfasurate se impune o colaborare fructuoasa între diferitele compartimente, asigurând o deplina transparenta si comunicare.


c)- Este obligatorie respectarea confidentialitatii în problemele care tin de viata privata a personalului didactic auxiliar si nedidactic (disabilitati ascunse, statusul marital, domiciliu, orientare sexuala, apartenenta politica sau religioasa).


d)- Este interzisa si se sanctioneaza tentativa de mituire sub diverse forme a personalului nedidactic si auxiliar din comisiile de angajare si / sau evaluare, în scopul angajarii sau promovarii personalului. De asemenea, este considerata imorala si se sanctioneaza acceptarea de foloase necuvenite (bani, servicii, bunuri) de catre membrii comisiilor de angajare si / sau evaluare.

                                                                                               

V. Norme de etica privind relatiile dintre studenti si personalul didactic auxiliar sau nedidactic


a)- Se impune manifestarea unei atitudini de solicitudine, rabdare, tact în rezolvarea problemelor studentilor de catre persoanele desemnate în cadrul anumitor servicii.


b)- Se considera abarete de la normele morale tentativa de mituire si acceptarea mitei în relatiile dintre studenti si persoane apartinând compartimentelor functionale si social – administrative.


c)- Personalul administrativ care îsi exercita activitatea în domeniul caminelor si cantinelor sa aplice un tratament egal în solutionarea problemelor studentesti, fiind interzis favoritismul sau discriminarea în cadrul acestor relatii.


d)- Se impune respectarea confidentialitatii privind datele care fac referire la viata privata a studentilor, sau la anumite disabilitati ale acestora.


e)- Este interzisa hartuirea de orice tip si sub diverse forme, cum ar fi: rasismul, misoginismul, sovinismul, xenofobia, hartuire cauzata de convingeri religioase sau apartenente politice, cât si hartuirea sexuala.


f)- Încalcarea principiilor si / sau valorilor mentionate în ANEXA Codului Etic, de la punctele 3, 4, 5, 9 si 10 reprezinta abateri de la normele de etica universitara.

                                                           


VI. Norme de etica privind relatiile dintre cadrele didactice, personalul nedidactic si auxiliar


a)- Prin activitatile desfasurate sa promoveze si sa traduca în fapte principiile si valorile mentionate în Codul Etic si explicitate în Anexa C.E.

b)- Sa promoveze respectul reciproc în activitatile instructiv – educative si social – administrative.


c)- Cadrele didactice sa evalueze corect (pe baza criteriilor stabilite de conducerea facultatii, catedrei sau departamentului) si sa aprecieze obiectiv activitatile desfasurate de personalul didactic auxiliar si nedidactic.


d)- Nu este permisa hartuirea de orice natura în rândul personalului didactic, didactic auxiliar si nedidactic.


e)- Sa se manifeste solicitudine la problemele deosebite care apar în relatiile dintre cadrele didactice, personalul auxiliar si / sau nedidactic, în scopul depasirii unor situatii critice.


f)- In spiritul responsabilitatii profesionale, personalul didactic, nedidactic si auxiliar are obligatia morala de a lua atitudine critica atunci când sunt încalcate normele de etica universitara.

                                                                        


VII. Norme de etica privind relatiile dintre structurile de conducere si personalul universitatii


a)- Structurile de conducere ale universitatii, (la toate nivelele) au obligatia de a promova principiile si / sau valorile mentionate în Anexa Codului Etic.


b)- Structurile de conducere ale universitatii si facultatilor au obligatia morala de a asigura  transparenta si comunicare deplina între societate si comunitatea academica, astfel încât rezultatele cercetarilor stiintifice sa poata fi aplicate în timp util spre folosul societatii.


c)- Factorii de conducere ai catedrelor, departamentelor si colectivelor de cercetare au obligatia morala de a repartiza echitabil sarcinile de serviciu personalului universitatii.


d)- Se impune corectitudine si evaluarea obiectiva a activitatilor desfasurare de catre personalul în subordine, luând în considerare gradul de complexitate si volumul de munca depus.


e)- Este considerata abatere de la normele eticii universitare – desemnarea (numirea) în comisiile de licitatii si / sau evaluari a unor persoane care nu au demonstrat integritate morala, deplina transparenta, profesionalism si devotament fata de interesele universitatii.


f)- Se considera abatere de la normele eticii universitare discriminarea practicata sub diverse forme cum ar fi: vârsta, etnie, sex, convingeri religioase sau apartenente politice.


g)- Este interzisa hartuirea în relatiile dintre structurile de conducere si personalul în subordine, practicata în forme precum: misoginism, sex, rasism, sovinism, xenofobie si hartuire datorita convingerilor religioase sau politice.


h)- Se considera abatere de la etica universitara atunci când desfasurarea unei licitatii (în toate fazele ei – inclusiv întocmirea caietelor de sarcini) are loc fara participarea unui specialist (cadrul didactic sau nedidactic) desemnat de facultate, catedra, serviciul sau departamentul – în folosul carora se fac achizitiile (utilaje, aparate, materiale, sau prestarea de servicii)


i)- Se impune promovarea respectului reciproc între membrii structurilor de conducere si personalul din subordine, astfel încât diferentele de opinii sau disputele sa se rezolve prin argumente rationale si nu prin utilizarea unui limbaj neacademic, insultator sau a unor etichetari si tonuri necorespunzatoare mediului academic.


j)- Se considera obligatie morala respectarea confidentialitatii în probleme care tin de viata particulara a personalului universitatii.







CODUL ETIC  :